מה גורם לדכאון?

על פי אומדן של ה-National Institute of Mental Health, כ-17 מיליון אמריקאים סובלים מדיכאון בכל שנה. רבים מהם כלל לא מכירים בעובדה שהם סובלים מהפרעה שיכולה להיות מטופלת בצורה אפקטיבית. המאמר הבא בנוי כשאלות ותשובות ודן בדיכאון תוך התמקדות בדרכים שבהן טיפול נפשי יכול לעזור לאדם המדוכא להחלים.

מה ההבדל בין דיכאון לעצב רגיל?
כולם מרגישים עצובים לעתים. אנשים נקלעים לדכדוך עקב התנסויות קשות בחיים, כמו מחלה קשה, אובדן משרה, מוות במשפחה, או גירושין. רגשות אלו נחלשים מעצמם ככל שעובר הזמן.

דיכאון מופיע כאשר נראה שרגשות של עצב קיצוני וייאוש נמשכים לפחות שבועיים או יותר וכשהם מפריעים לפעילויות היומיומיות בחיים, כגון עבודה ואף אכילה ושינה. אנשים מדוכאים נוטים להרגיש חסרי אונים וחסרי תקווה ולהאשים את עצמם על שהם מרגישים את הרגשות הללו. לחלק מהם יכולות להופיע מחשבות על מוות והתאבדות.

אנשים מדוכאים הופכים להיות מוצפים ומותשים ופורשים מפעילויות יומיומיות כליל. לעתים הם מתרחקים מבני משפחתם ומחבריהם.

מה גורם לדיכאון?
שינויים בכימיה של הגוף משפיעים על מצב הרוח ותהליך החשיבה, וגורמים ביולוגיים תורמים במקרים מסוימים להופעת הדיכאון. בנוסף, מחלות כרוניות רציניות כגון מחלות לב או סרטן יכולות להיות מלוות בדיכאון. אצל אנשים רבים, בכל אופן, דיכאון מאותת על קיומו קודם כל ומעל לכל, על-ידי כך שהיבטים נפשיים ורגשיים בחייו של האדם יצאו מכלל איזון.

מעברים משמעותיים וגורמי מתח רציניים בחיים כמו מוות של אדם אהוב, או אובדן מקום עבודה, יכולים לגרום לדיכאון. גורמים אחרים, מתונים יחסית, אשר מובילים לאובדן זהות או לפגיעה בהערכה עצמית, יכולים אף הם לתרום לדיכאון. הסיבות לדיכאון לא תמיד גלויות בטווח המיידי, כך שההפרעה דורשת הערכה זהירה ואבחון על ידי איש מקצוע בתחום בריאות הנפש.

לעתים הנסיבות הקשורות בדיכאון הן כאלו שאין לאדם כמעט שליטה עליהן או שאין לו שליטה עליהן כלל. דיכאון יכול להופיע כאשר אדם לא מסוגל לראות שיש לו בחירות אחרות שיכולות להביא לשינוי בחייו.

האם אפשר לטפל בדיכאון בהצלחה? 
לרוב, דיכאון זו מחלה ברת טיפול. המוכנות וההתגייסות לתהליך מהווים אחוז גבוה בסיכויי ההצלחה. טיפול מותאם, בין אם אצל פסיכולוג או פסיכיאטר יכול להציל חיים הלכה למעשה.
הצעד הראשון הוא התמודדות עם תחושות כמו בושה- חשש מסטיגמה ציבורית והימנעות בשל כך. אין חולשה בבקשת עזרה, להפך, כמה לא ברור מאליו למצוא את הכח, האומץ והמילים להביע שכואב, שהמאבק בלתי נסבל.
חשוב לזכור שלבד זה כמעט בלתי אפשרי, מעלה את סיכויי ההחמרה משמעותית- אין סיבה לשאת את המשא על הכתפיים בלי עזרה- שתפו!!- את הסביבה הקרובה (אם ניתן), איש טיפול- כל שינוי מתחיל בצעד הקטן- הזדמנות להחלמה!