מהי בריונות ברשת?

בריונות רשת מוגדרת כשימוש ברשת האינטרנט ובאמצעים טכנולוגיים כמו טלפונים סלולריים, במטרה לגרום נזק, לפגוע, להעליב, לאיים, להטריד ללעוג או להשפיל בצורה מכוונת ובאופן חוזר ונשנה אדם אחר. בריונות רשת יכולה להתרחש באמצעות שליחת מיילים, הודעות טקסט, תמונות, סרטונים, פרסום הודעות בפורומים מקוונים, חדרי צ'ט, ורשתות חברתיות, בכל רגע נתון של היממה, ויכולים להיות מעורבים בה כמות עצומה של אנשים. מטרת הבריונים ברשת, כמו גם פנים אל פנים, היא לחוש תחושת כוח ושליטה על הקורבן, 'להכנס לו מתחת לעור' ולהוציא אותו משלוותו.

המאפיינים הייחודיים של סביבת התקשורת המקוונת – זמינות, נגישות, מיידיות, האנונימיות הגבוהה, הקהל העצום, מהירות ההפצה, תמידיות הפרסום, האפשרות לתקשורת א-סינכרונית – יוצרים מצב חדש וייחודי ההופך את בריונות הרשת לסוג אכזרי במיוחד של בריונות (ראו לעיל, "נקודת המפגש של שיימינג ורשת האינטרנט").

עבור בני נוער הפגיעה עשויה להיות כואבת במיוחד, ולהשפיע רבות על חיי החברה והדימוי העצמי שלהם. הם נמצאים בשלב של גיבוש זהותם, והרשת מאפשרת להם להציג את עצמם באופן שירצו ולהתנסות באלמנטים של זהויות שונות. אולם, ה'עצמי' והתדמית המקוונת שבני נוער יוצרים עשויים להיות מאד שבריריים, והם עשויים לחוש הרס והתמוטטות טוטלית של זהותם עצמית בתגובה לפגיעה בתדמית שהם יצרו לעצמם בעקבות לעג או הערות פוגעניות.

זכרו – אף אחד לא צריך לסבול מבריונות רשת.

סוגים וצורות שונות של בריונות רשת

בריונות רשת יכולה להופיע בצורות שונות

  • הטרדה: שליחה חוזרת ונשנית של מסרים אכזריים, פוגעניים או מאיימים לאדם מסוים.
  • מעקב: 'סטוקינג' מקוון אחר אדם מסוים, חיפוש נרחב של תכנים מקוונים עליו ומעקב אחר פעולותיו המקוונות.
  • השמצה: פרסום והפצת רכילויות, שקרים ושמועות במטרה לפגוע במוניטין או בקשרים של אדם מסוים.
  • התססה: יזימת ויכוחים או ריבים מקוונים תוך שימוש בשפה גסה ומשולהבת המכוונת כנגד אדם מסוים.
  • התחזות: פריצה לחשבון הפרטי של אדם או פתיחת חשבון פיקטיבי בכדי להעמיד פנים ולהתחזות לאותו האדם, תוך שימוש באותו החשבון לפרסום תכנים מביכים או פוגעניים עבור האדם.
  • הונאה והולכת שולל: שידול ושכנוע אדם באמצעות תחבולות ומניפולציות לחשוף מידע רגיש, סודי ואישי על עצמו, ולאחר מכן להשתמש במידע ולפרסמו במטרה ללעוג לו.
  • אאוטינג: פרסום וחשיפת מידע אישי על אדם אחר ללא הסכמתו, במטרה לפגוע או להביך אותו.
  • נידוי: החרמה של אדם והוצאתו מקבוצה מקוונת מסויימת.

שיעור והיקף התופעה בקרב צעירים

מחקרים מראים שכ25-30% מהצעירים (ילדים ובני נוער) חווים פגיעה או סובלים מבריונות ברשת האינטרנט ('פגיעה' מוגדרת כחשיפה לא רצויה, הטרדה או שידול). יותר ממחצית הצעירים שחווים פגיעה ברשת האינטרנט, חווים במקביל גם פגיעה ובריונות מסורתית.

במחקר שנערך בישראל בקרב 1000 צעירים מ10 בתי ספר שונים ברחבי הארץ, שני שליש מהמשתתפים במחקר ציינו כי נחשפו לתוכן בלתי הולם במהלך הגלישה. 4% אמרו שחוו חוויה קשה וטראומטית במהלך הגלישה.

ממצא מדאיג נוסף הוא שצעירים הנופלים קורבן לבריונות רשת ברוב המקרים יעדיפו להתמודד עם המצב לבדם ולא לשתף את הוריהם במצוקתם או לערבם במה שקורה ברשת האינטרנט. זוהי מציאות מדאיגה, היות שפיקוח, ניטור ומעורבות ההורים נמצאו כגורמים יעילים להתמודדות וצמצום מקרי הבריונות וההיפגעות דרך רשת האינטרנט.

זכרו – אתם לא לבד. לפחות 30% מבני הנוער מדווחים שהם סבלו מבריונות רשת בשלב כלשהו בחייהם.

גורמי סיכון לבריונות רשת

כל אדם שנתפס כ'שונה' או 'יוצא דופן' נמצא בסיכון ליפול קורבן לבריונות רשת. בני נוער שנמצאים בסיכון מוגבר הם לרוב לא מקובלים, בודדים ומבודדים, סובלים מדחייה חברתית, עשויים להיות חסרי ביטחון, רגישים, פגיעים וחרדים ביחס לבני גילם, תמימים ולא בשלים חברתית, פגיעים יותר למניפולציות, בעלי פחות גורמי חוסן להתמודדות עם קשיים, בני נוער שהקשר שלהם עם הוריהם או בני גילם לקוי באופן זמני, שמתמודדים עם מצוקה רגשית גבוהה או סערת רגשות זמנית, שמתמודדים עם אתגרים נפשיים מתמשכים כמו דיכאון או חרדות, וכאלו שפחות יכולים או רוצים להסתמך על עזרת הוריהם.