איתנו אפשר לדבר על הכל במרחב בטוח, אנונימי וחם

הצ׳אט שלנו פעיל בשעות הערב

כיצד להיעזר בטיפול נפשי

מיליוני אזרחים אמריקאים השיגו הקלה מדיכאון ובעיות נפשיות אחרות באמצעות טיפול נפשי. למרות זאת, לאנשים רבים קשה להתחיל או להתמיד בטיפול. מדריך קצר זה הבנוי משאלות ותשובות, מספק מידע בסיסי שאמור לעזור לאנשים להפיק תועלת מטיפול שאינו כולל אשפוז.

מדוע אנשים שוקלים לפנות לטיפול? 
טיפול הוא שותפות בין הפונה ואיש המקצוע, כמו פסיכולוג, שהינו מוסמך ומיומן לעזור לאנשים ולהבין את רגשותיהם,לעזור להם לשנות את ההתנהגות שלהם. על פי ה-National Institute of Mental Health, שליש מכלל האנשים הבוגרים בארה"ב חווים בעיות רגשיות או בעיות של שימוש יתר בסמים או אלכוהול. קרוב ל-25% מהאוכלוסייה הבוגרת סובלים בזמן זה או אחר מדיכאון או מחרדה.

אנשים חושבים לפנות לטיפול בנסיבות הבאות:
* הם חווים הרגשה מציפה ומתמשכת של עצב וחוסר אונים. הם חשים חסרי תקווה לגבי חייהם.
* הקשיים הרגשיים שלהם משבשים את תפקודם היומיומי. ייתכן והם מתקשים להתרכז במטלות שעליהם לבצע בעבודה, דבר הפוגע בתפקוד שלהם שם.
* פעולותיהם מזיקות להם או לאחרים. למשל, הם צורכים יותר מדי אלכוהול והופכים להיות אלימים.
* הם מוטרדים מקשיים רגשיים כשהם עומדים מול בני משפחה וחברים קרובים.

מה מראה המחקר על האפקטיביות של טיפול?
ממצאים מחקריים מראים כי טיפול מפחית בצורה אפקטיבית את הדיכאון והחרדה של מטופלים וכן סימפטומים נלווים כגון כאב, עייפות ובחילה. נמצא כי טיפול נפשי מאריך את תוחלת החיים של מנותחי לב וחולי סרטן ויכולה להשפיע לטובה על המערכת החיסונית. נצברות ראיות מחקריות באשר לקשר בין הבריאות הנפשית לבריאות הפיזית ועל כך שטיפול יכול לשפר את המצב הבריאותי הכולל של האדם.

ישנן ראיות משכנעות כי רוב האנשים שהתנסו לפחות בכמה פגישות טיפוליות מרגישים טוב יותר מאנשים בלתי מטופלים אשר להם קשיים רגשיים. מחקר מסוים הראה ש-50% מהמטופלים הראו שיפור ניכר אחרי שמונה פגישות טיפוליות ואילו 75% מהמטופלים שנמצאו בטיפול – מצבם השתפר אחרי שישה חודשים. טיפול בילדים זהה באפקטיביות שלו לטיפול במבוגרים.

איך מוצאים מטפל מוסמך?
בחירת מטפל היא עניין אישי ביותר.

איש מקצוע שעושה עבודה טובה עם אדם מסוים, יכול להיות בחירה לא מוצלחת עבור אדם אחר. יש כמה דרכים לקבל הפניות למטפלים מוסמכים, כגון פסיכולוגים רשומים, כמו למשל הדרכים הבאות:

* שוחחו עם קרובי משפחה וחברים ובקשו את המלצתם, בעיקר אם יש להם ניסיון טוב עם טיפול נפשי.
* איגודי פסיכולוגים רבים מפעילים שירותי הפנייה אשר מקשרים בין אנשים לבין ספקים מוסמכים של שירותי בריאות הנפש.
* בקשו הפנייה מרופא המשפחה שלכם (או איש מקצוע אחר בתחום הבריאות). ספרו לרופא מה חשוב לכם במטפל שאתם מחפשים על מנת שיוכל להציע לכם אופציות מתאימות.
* שאלו במוסד חברתי או דתי בו אתם מעורבים.
* פיתחו את ספר הטלפונים וחפשו מרפאות או מרכזים קהילתיים לבריאות הנפש ובידקו שם באשר להפניות אפשרויות.

במקרה הטוב, תקבלו כמה כיוונים לבדיקה. התקשרו ובקשו לשאול את המטפל מספר שאלות, בטלפון או פנים אל פנים. אולי תרצו לברר בקשר לרישיון שלו ורמת המיומנות, גישה טיפולית, או אפשרות של טיפול אצלו דרך קופת חולים או תכנית ביטוחית אחרת. שיחה כזאת תעזור למיין את האופציות שלכם ולבחור מישהו שאיתו יש לכם תקשורת טובה.

אם אני מתחיל טיפול, איך אבטיח לעצמי שאני מפיק ממנו את המרב?
ישנן גישות רבות לטיפול מחוץ לבית החולים ומסגרות רבות שבהן הוא יכול להתרחש – כולל טיפול פרטני, קבוצתי, או משפחתי. למרות המגוון הקיים, כל סוגי הטיפול הם תהליכים דו כיווניים שעובדים טוב במיוחד כאשר המטופלים והמטפלים שלהם מקיימים תקשורת פתוחה. מחקרים מראים שהתוצאות של טיפול משתפרות כאשר המטפל והמטופל מסכימים ביניהם לגבי הבעיות המרכזיות והדרכים שבהן טיפול יכול לעזור.
אתם והמטפל שלכם נושאים באחריות על יצירה ושימור של קשר עבודה טוב. היו בהירים עם המטפל לגבי הציפיות שלכם והתחלקו עמו בדאגות שעלולות להתעורר במהלך הטיפול. טיפול עובד הכי טוב כשאתם מגיעים לכל המפגשים שנקבעו לכם וחושבים מראש על מה שאתם עומדים לדבר עליו בכל מפגש.

איך אוכל להעריך אם הטיפול עובד היטב?
כשאתם מתחילים טיפול, חשוב לגבש מטרות ברורות עם המטפל שלכם. אולי אתם רוצים להתגבר על רגשות של חוסר תקווה הקשורים לדיכאון. או אולי אתם רוצים לשלוט בפחד המפריע לחיי היום-יום שלכם. זכרו שמשימות מסוימות דורשות יותר זמן מאחרות. ייתכן ותידרשו להתאים את המטרות למשך הזמן שהחלטתם להקדיש לטיפול שלכם.

אחרי מספר פגישות, ההרגשה שאתם עושים עבודת צוות ושיש ביניכם קשר טוב – היא סימן טוב. מצד שני, עליכם להיות פתוחים עם המטפל אם אתם מרגישים "תקועים" או חסרי כיוון בטיפול, אחרי פרק זמן מסוים שבו אתם נמצאים בטיפול.

ייתכן ויהיו זמנים שבהם תרגישו שהמטפל קר וחסר עניין או שהוא אינו מתייחס אליכם באופן חיובי. ספרו למטפל אם זה המצב או אם יש לכם שאלה לגבי היבט אחר של הגישה שלו. אם אתם מהרהרים באפשרות להפסיק את הטיפול, דברו גם על כך עם המטפל. ייתכן ויעזור לכם להתייעץ עם מטפל אחר, בתנאי שהמטפל שלכם יודע שאתם מחפשים חוות דעת שנייה.

מטופלים מרגישים לעתים קרובות טווח רחב של רגשות במהלך טיפול נפשי. לעתים יש למטופל נקיפות מצפון כי הוא מתקשה לדון בחוויות קשות ומכאיבות. כשזה מתחיל לקרות, זה יכול להיות דווקא סימן חיובי לכך שאתם מתחילים לברר לעומקן את ההתנהגויות והמחשבות שלכם.

אתם צריכים להקדיש זמן לסקירה משותפת עם המטפל שלכם את ההתקדמות שלכם בטיפול (או לדון בדאגה שלכם שאינכם מתקדמים במידה הרצויה). למרות שיש שיקולים לגבי משך הטיפול, השיקול של השגת המטרות שלכם אמור להיות מרכזי לגבי מועד סיום הטיפול.

טיפול אינו דבר קל. אך מטופלים שמעונינים לעבוד בשותפות קרובה עם המטפלים שלהם, מוצאים לעתים קרובות הקלה מהמצוקה הנפשית שלהם ומתחילים לחיות חיים יצרניים ומספקים יותר.

This article originally appeared in English as "How to Find Help Through Psychotherapy" at http://helping.apa.org/therapy/psychotherapy.html. Copyright (c) 1998 by the American Psychological Association. Translated by permission of the publisher. The American Psychological Association is not responsible for the accuracy of this translation. Neither the original nor this translation can be reproduced or distributed further without the prior written permission of the American Psychological Association

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן