אכילת יתר כפייתית

אכילת-יתר כפייתית מאופיינת באכילה בלתי נשלטת ועלייה במשקל כתוצאה מכך. האכלנים הכפייתיים משתמשים באוכל כדרך להתמודד עם לחצים/מתחים, קונפליקטים רגשיים ובעיות יומיומיות. האוכל יכול לחסום רגשות ותחושות. אכלנים כפייתיים לרוב מרגישים את עצמם חסרי שליטה, ומודעים לכך שדפוסי האכילה שלהם אינם נורמליים. כמו הבולמיים, הם מכירים בעובדה שיש להם בעיה.

אכילה כפייתית מתחילה לרוב בילדות המוקדמת, כשמתעצבים דפוסי האכילה. רוב האנשים שנעשים אכלנים כפייתיים הם אנשים שמעולם לא למדו דרכים נאותות להתמודדות עם מצבים מלחיצים, ובמקום זה השתמשו באוכל כדרך התמודדות. השמנה יכולה לשמש גם כפונקציה הגנתית עבורם, במיוחד לאלה שהיו קורבנות להתעללות מינית. לעיתים הם מרגישים שאם יהיו במשקל-יתר, זה יעשה אותם פחות מושכים וישמור את האחרים במרחק בטוח. ככל שהם עולים יותר במשקל, כך הם מנסים יותר לעשות דיאטה, והדיאטה בד"כ מביאה לזלילה הבאה, אשר יכולה להיות מלווה ברגשי חוסר אונים, אשמה, בושה וכשלון. דיאטה וזלילה יכולות להמשך לנצח אם לא יעבדו את הבעיות הרגשיות שמונחות בבסיסן. שלא כמו אנורקטיה ובולמיה, יש פרופורציה גבוהה של גברים בין האכלנים הכפייתיים.

בחברה של היום אכילת-היתר הכפייתית עדיין אינה זוכה להתייחסות רצינית דיה. במקום לטפל בבעיות האמיתיות והקשות שיש להם, הם מופנים בד"כ למכוני כושר, דיאטה ובריאות. כמו אנורקסיה ובולמיה, גם אכילה כפייתית היא בעיה רצינית, העלולה להסתיים במוות. בעזרת טיפול מתאים, נפשי, רפואי ותזונתי, אפשר להתגבר עליה.

 

המעגל האכזרי של אכילת יתר כפייתית:

eating_disorder_loop

סימנים וסימפטומים 

זלילות
פחד מפני חוסר יכולת לשליטה רצונית בהפסקת האכילה
דיכאון
מחשבות של גינוי-עצמי המלוות בזלילות
התנזרות מפעילויות בגלל מבוכה עקב המשקל
שימוש במגוון רחב של דיאטות
אכילה מועטה בחברה, בעוד שמשקל היתר נשמר
אמונה שיהיה אדם טוב יותר אם יהיה רזה
ההרגשה לגבי עצמו מתבססת על המשקל
כישלונות מקצועיים וחברתיים המשויכים למשקל
מרגיש מעונה ע"י הרגלי האכילה
המשקל הוא פוקוס החיים

סיבוכים גופניים/רפואיים

עלייה במשקל
יתר-לחץ או עייפות
מיחושים בלב
בעיות בתנועה
סוכרת
דלקת פרקים
ורידים בולטים
קרישי דם
חוסר שינה
רעלת הריון
לחץ דם גבוה
קוצר נשימה
רמות כולסטרול גבוהות
דום נשימה ומוות