אם אתם שוקלים להתאבד-אנא קראו את זה קודם…

אם אתם מרגישים שאתם רוצים להתאבד עכשיו, אנא עצרו רגע וקראו את הדברים הבאים. זה ייקח רק כמה דקות. איני יודעת מי אתם אבל אני יודעת משהו עליכם: אתם עייפים.

אתם כאן כי אתם סובלים ושוקלים לסיים את חייכם.

אתם כאן כי כואב לכם ונמאס לכם ואתם חושבים שזה לא יעבור אף פעם. אבל זה לא נכון. 

אני גם יודעת שכרגע אתם כאן, קוראים את המכתב הזה. אילו היה הדבר אפשרי, הייתי מעדיפה להיות איתכם עכשיו, לשבת יחד ולדבר, או לשבת לצידכם ולשתוק. אבל מאחר וזה לא אפשרי, נצטרך להסתפק בקשר מהסוג הזה- מכתב. 

הכרתי הרבה אנשים שרצו להתאבד כך שיש לי מושג לגבי מה שאתם מרגישים. אני יודעת שאין לכם עכשיו סבלנות לקרוא מלל ארוך ולכן אקצר בדבריי. בחמש הדקות הבאות שאותן נבלה יחד, יש לי חמישה דברים שהייתי רוצה לחלוק עמכם. לא אתווכח איתכם על השאלה אם אתם צריכים או לא צריכים להתאבד. הגעתם לפה כי אתם מותשים, ורוצים להשתיק את הקולות, אתם רוצים להפסיק להרגיש את הכאב, וכרגע את בטוחים שהכאב הזה לא יעבור אף פעם. 

אני מבינה שאתם עדיין קוראים, וזה טוב. הייתי רוצה לבקש מכם להשאר איתי עד סוף הדף. אני מקווה שזה אומר שאתם לפחות טיפ-טיפה מהססים איפשהו עמוק בפנים לגבי האפשרות לסיים את חייכם. הרבה פעמים אנשים מרגישים ככה, גם במעמקי הייאוש. להיות מהוסס בקשר למוות זה בסדר וזה נורמלי. העובדה שאתם בחיים ברגע זה אומרת שאתם לא לגמרי בטוחים. זה אומר שאפילו כשאתם רוצים למות, יש חלק קטן בכם שעדיין רוצה ובוחר לחיות. אל החלק הזה אני כותבת, והחלק הזה הביא אתכם לאתר שלנו, אז בואו ניצמד לחלק הזה ונמשיך עוד כמה דקות.

חשבו על המשפט הזה:

התאבדות היא לא משהו שבוחרים. היא מתרחשת כאשר הכאב הוא כה גדול עד שהמשאבים העומדים לרשותנו אינם מספיקים כדי להתמודד איתו.

אתם לא בני אדם רעים, משוגעים, חלשים, או פגומים, בגלל שאתם מרגישים שאתם רוצים להתאבד. זה לא אומר אפילו שאתם רוצים למות – זה רק אומר שיש לכם יותר כאב משאתם מסוגלים לשאת ברגע זה ואתם לא לבד. אנשים רבים חוו משבר בו רצו לסיים את חייהם, בשלב כלשהו בחייהם. אנשים רוצים להתאבד כשהם מרגישים שכאב הדיכאון עוצמתי, ושאין להם כל תקווה. 

אני לא פה בשביל להגיד לכם "תתעודדו", הרי אתם בטח הייתם רוצים להתעודד אילו רק הייתם יכולים. אם אתם פה, זה בגלל שאתם מרגישים שזה הפתרון היחיד. אני פה בשביל להזכיר שזה לא שאין פתרונות אחרים, אבל כרגע אתם לא יכולים לראות אותם. עוצמת הכאב והעצב שאתם מרגישים כרגע מונעת מכם לראות את הפתרונות האלו, או את האנשים שאתם יכולים לפנות אליהם. 

 

אני גם לא פה בשביל לשאול למה, או להגיד ש "זה לא מספיק כדי לרצות להתאבד". יש סוגים רבים של כאבים שיכולים להוביל להתאבדות. ההבדל בין כאב שהוא נסבל לזה שהוא בלתי-נסבל משתנה מאדם לאדם. מה שנסבל עבור אדם אחר יכול להיות בלתי נסבל עבורך. הנקודה שבה הכאב הופך לבלתי-נסבל תלויה בסוג הכוחות שיש לך להתמודד איתו. אנשים שונים זה מזה במידה משמעותית ביכולת שלהם לשאת כאב.

כאשר הכאב חורג מכוחות ההתמודדות שיש לכם, מופיעים רגשות אובדניים. 

אתם יכולים להתגבר על רגשות אובדניים אם תעשו אחד מהשניים:

  1. תמצאו דרך להפחית את הכאב;
  2. תמצאו דרך להגביר את הכוחות שיש לך להתמודדות;

שתי הדרכים אפשריות, בעיקרון.

עכשיו אני רוצה להציע לכם חמישה דברים לחשוב עליהם:

1 הדבר הראשון שאני רוצה להציע הוא שתתנו לעצמכם קצת זמן. אמרו לעצמכם, "אני אחכה 24 שעות לפני שאעשה משהו". או שבוע. זכרו שרגשות ופעולות הם שני דברים שונים – רק בגלל שאתם מרגישים שאתם רוצים להתאבד, לא אומר שאתם חייבים באמת לעשות את זה ממש ברגע זה. צרו מרחק בין הרגשות האובדניים שלכם למעשים האובדניים. אפילו אם זה רק 24 שעות. הנה עשיתם את זה כבר כמה דקות, בעצם הקריאה של הדף הזה. אתם יכולים לעשות את זה עוד כמה דקות על ידי כך שתמשיכו לקרוא את הדף. תמשיכו, ותבינו שלמרות שאתם עדיין מרגישים שאתם רוצים למות, אתם לא מתים – וברגע זה אתם עושים משהו בקשר לזה. אותי זה מאוד מעודד ואני מקווה שגם אתכם. 

  1. הדבר השני שאני מבקשת הוא שתרחיקו מעצמכם כל דבר שעלול להיות מסוכן לכם כמו כדורים, סכינים, תער. אם אתם לא יכולים לעשות זאת, לכו למקום אחר שבו אתם מרגישים מוגנים או תבקשו ממישהו שיבוא להיות איתכם. המנעו משתייה חריפה או סמים שיכולים להשפיע על איך אתם רואים או חווים את הדברים. 
  1. הדבר השלישי הוא זה: אנשים מחליטים להתאבד בגלל שהם מחפשים הקלה לכאב, הם לא רוצים למות אלא הם רוצים שיהיה טוב יותר. הם רוצים תקווה. זוכרים את החלק בכם שאמרנו שהגיע למכתב הזה, זה החלק שמבקש להפחית את הכאב ולחיות. זכרו שהקלה היא רגש ואתם צריכים להיות חיים כדי להרגיש אותו. 
  1. אל תשארו עם המחשבות האלו לבד, השתמשו ב-24 השעות שלך או בשבוע שלך, וספרו למישהו על מה שקורה לכם.  שתפו אדם שאתם סומכים עליו שיקשיב לכם. זה יכול להיות בן משפחה, חבר קרוב, איש טיפול, מורה, רב, רופא משפחה, או מישהו כאן בסהר (https://sahar.org.il/chat-assistance/). אל תתנו לפחד, בושה, או אשמה למנוע מכם לבקש עזרה ולשתף. אם האדם הראשון שבחרתם לשתף אותו, לא מגיב כמו שהייתם רוצים או נותן לכם תחושה שהוא לא מבין, תפנו למישהו אחר. מישהו שישהה לצידכם ברגעים הקשים האלו, שייקח מכם חלק מהמשא הכבד, שיקשיב. עצם השיחה על איך הגעת למצב הנוכחי משחררת הרבה מהלחץ וזה עשוי להיות בדיוק כוח ההתמודדות החסר לכם כדי למצוא איזון מחדש.
  1. הדבר האחרון שאני רוצה שתדעו הוא שזה יעבור. אנשים כן מתגברים על זה, אפילו כאלה שמרגישים גרוע כמו שאתה מרגיש ברגע זה. אפשר להתמודד עם הרגשות העוצמתיים האלו. אתם יכולים. דיכאון זה משהו שאפשר לטפל בו, תקווה אפשר להשיב.  אני מקווה שהתזכורת הזו נותנת לכם קצת מהתקווה שאבדה לכם. תנו לעצמכם זמן ואל תנסו לעשות זאת לבד. גם אם היום הצלחתם להגיע לכאן, ובחרתם לתת לעצמכם עוד זמן עליכם להמשיך ולדאוג לעצמכם. טיפול נפשי הוא רעיון טוב, כמו גם קבוצות שונות לעזרה-עצמית הזמינות בסביבה שלך ובאינטרנט, וכן שירותים מקוונים אחרים.

הנה עברו כמה דקות ואתם עדיין איתי. אני ממש מרוצה.

מאחר והחזקתם מעמד עד עכשיו, מגיע לכם פרס. אני חושבת שאתם צריכים לתת לעצמכם מתנה. המתנה שתתנו לעצמכם היא כוח התמודדות. אתם בטח זוכרים, שקודם כתבתי שאחת המטרות היא שיהיו לך יותר כוחות התמודדות מאשר כאב. אז בוא ניתן לכם עוד כוח התמודדות, או שניים או עשרה… ! עד שהם יתרבו יותר מאשר מטעני הכאב שלך.

עכשיו, אחרי שאולי הדף הזה נתן לכם קצת הקלה, כוח ההתמודדות הטוב ביותר שאנחנו יכולים לתת לכם הוא אדם אחר לדבר איתו. אם תמצאו מישהו שיהיה מוכן להקשיב, ותספרו לו איך אתם מרגישים ואיך הגעתם למצב הזה, הגדלתם את כמות כוחות ההתמודדות שלכם בעוד אחד. אני מקווה שהאדם הראשון שתבחרו לא יהיה האחרון, יש הרבה אנשים שם שרוצים לשמוע אתכם. זה הזמן להתחיל לחפש אחד מהם.

עכשיו הייתי רוצה שתיצרו קשר עם מישהו.

ואם תבחרו בכך, רק נזכיר שהמתנדבים של סהר כאן בשביל להקשיב. לחצו כאן והתחילו צ׳אט.