כיצד טיפול עוזר להחלים מדכאון?

ישנן מספר גישות לטיפול נפשי – קוגניטיבית-התנהגותית, תוך-אישיותיות, פסיכודינמית וסוגים אחרים של "תרפיה בשיחה" שעוזרות לאנשים בדיכאון להחלים. טיפול נפשי מציע לאנשים את ההזדמנות לזהות את הגורמים שתורמים לדיכאון שלהם ולהתמודד בצורה יעילה עם הגורמים הפסיכולוגיים, התנהגותיים, תוך-אישיותיים וסביבתיים. מטפל מיומן כמו פסיכולוג מוסמך יכול לעבוד עם אדם מדוכא כדי:

* להצביע על בעיות בחייו של האדם שתורמות לדיכאון ולעזור לו להבין אילו אספקטים של הבעיות האלה הוא יכול לפתור או לשפר. מטפל מיומן יכול לעזור למטופל מדוכא לזהות אופציות לעתיד ולהציב מטרות מציאותיות שמאפשרות לו להגביר את הרווחה הנפשית שלו. מטפלים עוזרים לאנשים לזהות איך התמודדו בהצלחה עם רגשות דומים, אם היו מדוכאים בעבר.

* לזהות דפוסי חשיבה מעוותים או שליליים שתורמים להרגשות חוסר התקווה וחוסר האונים שמלוות את הדיכאון. למשל, אנשים מדוכאים נוטים להכללת יתר, כלומר, לחשוב על נסיבות במושגים של "תמיד" או "אף פעם". הם עשויים גם לקחת אירועים שונים באופן אישי מדי. מטפל מוסמך ומנוסה מסוגל לעזור לטפח ראיה חיובית יותר של החיים.

* להבין את המחשבות וההתנהגויות שלמד האדם שיוצרות ותורמות לדיכאון שלו. למשל, מטפלים יכולים  לעזור לאדם המדוכא להבין ולשפר דפוסים של יחסים עם אנשים אחרים, שתורמים לדיכאון.

* לעזור לאנשים לרכוש מחדש את הרגשת השליטה וההנאה בחיים. טיפול נפשי עוזר לאנשים לראות ברירות וגם לשלב בהדרגה, פעילויות שממלאות אותם, חזרה לתוך חייהם.

אירוע אחד של דיכאון מגביר משמעותית את הסיכון לעבור אירוע נוסף. קיימות ראיות כי טיפול נפשי מתמשך יכול להפחית את הסיכוי להופעת אירועים עתידיים או להפחית את העוצמה שלהם. דרך טיפול, אנשים יכולים ללמוד מיומנויות שיאפשרו להם להימנע מסבל מיותר מהתפרצויות עתידיות של דיכאון.

מה הדרכים הנוספות בהן מטפלים יכולים לעזור לאדם מדוכא ולקרוביהם?
התמיכה והמעורבות של בני משפחה וחברים יכולה לשחק תפקיד מכריע בעזרה לאדם מדוכא. אנשים בתוך "מערך התמיכה" יכולים לעזור על ידי עידוד להמשיך בטיפול וליישם את טכניקות ההתמודדות וכישורי פתרון הבעיות שהוא לומד בתוך הטיפול.

חיים עם אדם מדוכא יכולים להיות מאוד קשים ומתוחים לבני משפחה וחברים. הכאב שכרוך בלראות מישהו אהוב סובל מדיכאון יכול להביא לרגשות של חוסר אונים ואובדן. טיפול משפחתי וזוגי יכולים להועיל לאחד את כל אלו המושפעים על ידי הדיכאון ולעזור להם ללמוד דרכים יעילות להתמודדות משותפת. סוג זה של תרפיה גם יכול לספק הזדמנות לאנשים שמעולם אל חוו דיכאון ללמוד עליו ועל הזיהוי של דרכים קונסטרוקטיביות לתמוך באהוביהם שסובלים מדיכאון.

האם תרופות הן אמצעי יעיל לטיפול בדיכאון?
תרופות יכולות להועיל רבות להפחית את הסימפטומים של דיכאון אצל חלק מהאנשים, בעיקר במקרים של דיכאון בינוני עד קשה. חלק מאנשי המקצוע מעדיפים שילוב של פסיכותרפיה ותרופות. בשל תופעות הלוואי שלהן, נחוצה השגחה צמודה של הרופא שרושם את התרופות.

חלק מהסובלים מדיכאון יעדיפו טיפול נפשי לעומת שימוש בתרופות, בעיקר אם הדיכאון שלהם אינו חמור. באמצעות הערכה יסודית, איש מקצוע מיומן ומוסמך בתחום בריאות הנפש יכול לעזור לגבש תכנית טיפולית אפקטיבית לדיכאון של אדם מסוים.

דיכאון יכול לפגום בצורה רצינית ביכולת של האדם לתפקד במצבים יומיומיים. אך סיכויי ההחלמה של אנשים מדוכאים שמקבלים טיפול מתאים הם גבוהים מאוד. על ידי עבודה עם מטפל מוסמך ומנוסה, אנשים הסובלים מדיכאון יכולים לקחת מחדש שליטה על חייהם.

This article originally appeared in English as "How Psychotherapy helps People Recover from Depression" at http://helping.apa.org/therapy/depression.html. Copyright (c) 1998 by the American Psychological Association. Translated by permission of the publisher. The American Psychological Association is not responsible for the accuracy of this translation. Neither the original nor this translation can be reproduced or distributed further without the prior written permission of the American Psychological Association.